עובדות וסיפורי נ.ב.א (19)/ רון טחן

השבוע ניזכר בסיפור העצוב של רג'י לואיס, נחזור אל היום בו ג'ורדן ופיפן פגשו את חברם לעתיד, נתבל עם קצת עובדות, ונקנח עם סיפורה של אלופה גאה ועקשנית במיוחד.

 

1.לאחר שמיעט לשחק בעונתו הראשונה, רג'י לואיס המוכשר, שנבחר על ידי בוסטון בבחירה ה-22 של דראפט 1987, הפך בהדרגה לכוכב הקבוצה, תחת השגחתם הצמודה של לארי בירד וקווין מקהייל.

לשיאו הגיע בעונת 1991/2, בה הפך לאולסטאר וקלע 20.8 נק' למשחק, שהפכו ל 28 בפלייאוף.

למרבה הצער, עונת 1992/3 הייתה עונתו האחרונה של לואיס.
במהלך חודש מרץ של אותה עונה, לואיס התלונן על סחרחורות, וכעבור חודש, התמוטט במשחק הראשון של הפלייאוף.
הוא עבר סדרה של בדיקות, שבסופן נקבע שהוא סובל מבעיה ניורולוגית, שלא תמנע ממנו לחזור למגרשים.
עם זאת, חוות דעת נוספת קבעה שלואיס לא יכול לחזור למגרשים עקב הפרעות בקצב לב.
בבוסטון בחרו ללכת על חוות הדעת המקלה יותר, ואישרו ללואיס לחזור לאימונים. באחד מאימוני הקיץ, לואיס התמוטט פעם נוספת. הוא הובהל לבית החולים, שם נאלצו לקבוע את מותו, בגיל 27 ו 8 חודשים בלבד.

*

2. במהלך עונת 1974/5, ערך הסנטר נייט תורמונד את משחק הבכורה שלו בקבוצתו החדשה, שיקגו בולס, ואיזו בכורה זו הייתה!תורמונד סיים את המשחק עם  22 נקודות, 14 ריבאונדים, 13 אסיסטים ו-12 חסימות, כדי להפוך לשחקן הראשון בהיסטוריה לסיים עם קווארדפל דאבל (כלומר, 4 קטגוריות סטטיסטיות חיוביות בספרות כפולות) רשום.

מאז ועד היום, ההישג הנדיר נרשם 4 פעמים בלבד, כאשר אלווין רוברטסון ודיוויד רובינסון מהספרס עשו זאת פעם אחת, בעוד האקים אולווג'ואן עשה זאת פעמיים.

יש לציין כי ייתכן מאוד ותורמונד הוא לא הראשון שהגיע להישג המרשים, (ככל הנראה חבר'ה דוגמת ווילט צ'מברליין ואוסקר רוברטסון עשו זאת), אלא שהליגה החלה לספור חסימות וחטיפות רק החל מעונת 1973/4.

*

3. בשנת 1992, ולאחר ששיקגו בולס זכתה באליפות השנייה שלה ברציפות, מנכ"ל הקבוצה דאז, ג'רי קראוס, המשיך להלל ולנסות להחתים כשחקן חיזוק לקבוצה את טוני קוקוץ' הקרואטי, שנבחר על ידי שיקגו בשנת 1990 במקום ה-29 בדראפט.

באותו קיץ, הוגרלה נבחרת החלומות של ארה"ב, שכללה בסגלה את מייקל ג'ורדן וסקוטי פיפן לבית א', שסידר לה בין היתר, מפגש מוקדם עם קרואטיה.
לצערו של קוקוץ', ג'ורדן ופיפן (שנתקל מוקדם יותר בקשיים במשא ומתן על חוזהו בגלל רצונו של קראוס לשמור מקום מתחת לשכר לקוקוץ'), שלא אהבו את כל המחמאות שפיזר קראוס לעברו של הסנסציה הקרואטית, חיכו למשחק הזה, כדי "לנקום" בו, על ידי חיסולו של קוקוץ'.

וכך, בכל רגע בו היה על המגרש, קוקוץ' זכה לשמירה צמודה והדוקה מפיפן וג'ורדן, שחקני ההגנה הטובים בעולם בזמנו, וסיים עם 4 נק' בלבד ו-7 איבודי כדור.
מנגד, ג'ורדן קלע 21 בתוספת 8 חט', ופיפן קלע 13, חטף 5 כד' ואפילו הספיק לחלק 9 אס', בניצחון של האמריקאים ב-33 הפרש.


בגמר האולימפיאדה, קוקוץ' כבר התאושש וסיים עם 16 נק' ו-9 אס', אבל זה לא עזר מול הדרים-טים, שניצחה 85-117 וזכתה במדליית הזהב.
קוקוץ' דרך אגב, הגיע בסופו של דבר לבולס בשנת 1993, וזכה ביחד עם ג'ורדן ופיפן ב-3 אליפויות רצופות.

*

4. ג'ון סטוקטון, מהרכזים הגדולים ביותר אי פעם, מסר יותר אסיסטים מכל שחקן אחר בליגה.  15,806 פעמים, מסירה של סטוקטון הובילה לסל של חבריו לקבוצה

*

5. בשנת 1995, יוסטון רוקטס, האלופה המכהנת, סיימה במקום השישי בלבד במערב, ונקלעה לפיגור 2-1 בסיבוב הראשון מול יוטה של סטוקטון ומלון. עם זאת, האלופה הצליחה להתאושש בדרך למהפך וניצחון 2-3 בסדרה (של הטוב מ-5).
בסיבוב השני, הרוקטס קיוו לפתיחה טובה יותר נגד פיניקס של צ'ארלס בארקלי וקווין ג'ונסון, אך הפעם נקלעו לפיגור 3-1 בסדרה, ממנו קשה מאוד להתאושש.
אלא שגם הפעם, החבורה של אולווג'ואן וקלייד דרקסלר הצליחה לבצע מהפך, בדרך לניצחון מדהים 3-4 בסדרה.

בגמר המערב יוסטון הצליחה לגבור על סן אנטוניו והשחקן המצטיין של העונה, דיוויד רובינסון, בשישה משחקים, וגילתה יכולת נפלאה בגמר הליגה מול שאקיל אוניל ופני הארדוואי הצעירים, כדי לזכות באליפות שנייה ברציפות.

לאחר הזכייה, מאמן הקבוצה רודי טומגנוביץ' סיפק את אחד הציטוטים הגדולים בתולדות הספורט, כאשר ביקש לאמר דבר אחד לאלו שלא האמינו בקבוצתו:  "Don't ever underestimate the heart of a champion"


ובתרגום חופשי שלנו: אף פעם אל תמעיטו בערכו של לב של אלופים.
לימים, טומגנוביץ' נשאל האם מילותיו היו ספונטניות, וענה בכנות ש…לא.
לדבריו, ההשראה לדבריו הגיעה מריאיון שנערך עם קווין ג'ונסון. שתחילה שהשווה את שחקני הרוקטס לג'וקים, שלא משנה כמה תנסה לדרוך עליהם, תמיד יחמקו ויחזרו, ולאחר מכן, אמר שיש להם את הלב של אלופים.

 

 

 

לפוסט הזה יש 21 תגובות

  1. תודה, רון.

    אוהדי הסאנס קוראים את הפוסט, ופותחים את הבוקר עם תחושת צריבה על אותו הפסד אכזרי ב-95'.

    אוהדי הסלטיקס קוראים את הפוסט, ופותחים את הבוקר עם כאב לב, על אותו רגע טראומטי ב-92'

    אוהדי הרוקטס, קוראים את הפוסט, ופותחים את הבוקר עם חיוך גדול כשהם נזכרים בשנת 95' המופלאה, של אקים, דרקסלר, וההגנה המדהימה. ורק אז מגיעה הבחילה, כשהם מבינים איך תראה הגנת הקבוצה בעונה הקרובה (ברוך הבא, דאנטוני!)

  2. פוסט נהדר
    אכן כאב ההפסד של האציל יקירי ב 95 … עד שנפתרנו ממייקל…. הייתי בטוח שהאליפות בהישג יד…..

    אחלה שעאבס

    1. זאת שמועה/קונספירציה על עוד אחת מסיפורי מייקל ג'ורדן. הרי די ידוע שגורדן הוא חולה הימורים (יש יגידו תחרותי) והיו סיפורים מאומתים שבפלייאוף של 92 ו-93 ראו אותו באטלנטיק סיטי בזמן הסדרות נגד הניקס.
      הרי אומרים שמרוב תחרותיות הוא היה מתערב של מי המזוודה שתצא ראשונה מהמסוע, בעוד ששילם לעובדי הנמל תעופה והוציא את שלו ראשונה.
      קשה לי להאמין שההימורים הם אלו שגרמו לליגה ולקומישינר לאלץ אותו לקחת שנה וחצי "שבתון", ויותר קל לי להאמין שעם כל הפופולריות שלו אז בתוספת הרצח של אביו הוא היה צריך קצת חופש.

  3. לכאורה אחד ה"עובדות וסיפורי NBA" הכי מוכרים הבאת היום
    ועדיין, איך שאתה כותב ובכלל… פשוט מרגש וכיף.
    תודה לך על פינה אדירה.
    ה-פינה של האתר בחודשים האחרונים מבחינתי.

  4. חולק עליך, הוא חידש לי בכל הסיפורים, האתר מתחדש ואנשים חדשים מגיעים, אני ממש חדש כאן, אני שמח לקרוא סיפורים מאמרים וכתבות. הכל מעניין. תודה רון.

  5. סימור סקגנטי

    מעניין כרגיל. סטוקטון הוא למיטב זכרוני לא רק מלך האסיסטים אלא גם מלך החטיפות. אני חושב גם שבאותו משחק באמת בלתי-נשכח בין פניקס ליוסטון KJ קבע שיא לזריקות עונשין מוצלחות בפלייאוף עם יותר מעשרים. רק את האחרונה הוא פספס, מה שהוביל לשלשה של אלי.

  6. היה לי קשר אישי לרוב הסיפורים. הייתי בהרצאה בביה"ח לילדים בבוסטון אחרי מותו של רג'י לואיס (שאותו הכרתי אישית מביקורי הרבים בחדר ההלבשה של הסלטיקס. הוא היה ג'נטלמן אמיתי!) בוא העלו לראשונה את הסימפטום של מוות של אתלטים שחורים (יבאופן יחסי, הרבה יותר מלבנים!) בגיל צעיר. כבר כתבתי על זה עם רשימת האתלטים השחורים הצעירים שנפטרו במוות פתאומי, פשוט קצר במעגל החשמלי).
    את תורמונד הקרח הכרתי בחדר ההלבשה של הניקס כשהוא שיחק בבולס, ותמיד דיבר בקול שקט שבקושי ניתן היה להבינו.
    ב-1992 הייתי בברצלונה במושבים לעתונאים אולי חמישה מטרים מהקו , במשחק בו החליטו מייקל ופיפין )עם עזרה מאחרים) לשתק את קוקוץ', אבל בגלל זה האמריקאים ניצחו את קרואטיה רק ב-16 נקודות או משהו כזה במקום 30 הפרש, שהיה ההפרש אילו שיחקו משחק רגיל ולא משחק של "להשכיח את קוקוץ')

  7. ישראל קרמר

    וסט השיג בוודאות קוואדרופל דאבל אך החטיפות. לא נחשבו לא כי עדיין לא חישבו חטיפות וחסימות שהלו לחשב רק בעונתו האחרונה.
    בירד היה אמור להשיג זאת במשחק נגד יוטה ב- 85' אך הוא. לא שיחק ברבע הרביעי כי הסלטיקס הובילו 64-90 והוא סיים את המשחק עם חטיפה אחת פחות מק"ד.

כתיבת תגובה